Selecteer een pagina

Voor wie is dit artikel bedoeld? Voor elke (hobby-)fotograaf die nog niet actief is op sociale media. Voor iedereen die meer wil weten over de verschillende sociale media en waarom die nuttig voor jou als fotograaf zouden kunnen zijn. Ik bespreek de belangrijkste sociale media voor fotografen: Twitter, Facebook en Google+, Instagram en een speciaal geval, Pinterest.

Ik bespreek niet de photosharing sites , zoals 500px, animus3, 1px, flickr, etc. etc. Dit zijn sites met een sociale component waarop je je foto’s kunt delen. Het doel van dit artikel is te bespreken hoe je de grote algemene social media platformen kunt inzetten ten behoeve van je fotografie.

VOORDELEN VAN SOCIAL MEDIA

Er zijn verschillende redenen waarom sociale media je verder kunnen helpen als fotograaf.

1 Netwerken: je kunt je verbinden met andere fotografen. Met hen kun je praten over je gemeenschappelijke interesses, je kunt leren van elkaars foto’s, nieuwe ideeën opdoen en je kunt meer feedback krijgen op je foto’s. Ook kun je gericht vragen stellen als je iets wilt weten. Vaak zullen mensen die actief zijn op sociale media wel willen helpen.

2 Blijf op de hoogte: het is makkelijk om het laatste fotografienieuws te volgen via sociale media. Volg de websites die het nieuws brengen en je wordt vanzelf op de hoogte gebracht van hun nieuwste posts.

3 Profileer jezelf: je kunt jezelf letterlijk “in the picture” zetten door een goed social media-profiel aan te maken.

4 Promoot je foto’s en website-berichten: door mensen in je netwerk attent te maken op nieuwe foto’s die je gepost hebt zullen ze meer kijkers krijgen. Post je goede content dan zullen je berichten vaak gedeeld worden door anderen en wordt je bereik nog groter. Je kunt dus ook links naar je foto’s op Zoom.nl posten op de verschillende sociale media.

5 Word beter gevonden: door op sociale media actief te zijn word je beter gevonden. Niet alleen op sociale media, maar ook via zoekmachines als Google. Elke link die (openbaar) op sociale media gepost wordt is een link naar je foto of website en telt daardoor mee voor de ranking in Google (hoe hoog je in Google komt).

DE BESTE SOCIAL MEDIA VOOR FOTOGRAFEN

Hieronder bespreek ik de social media waar de fotograaf echt wat aan kan hebben en zet de voordelen van elk medium op een rij.

TWITTER
Twitter

 Twitter: een groot netwerk, waar het makkelijk is om contact te leggen. Op Twitter heb je volgers. Volgen en gevolgd worden dus. Een post op Twitter bestaat uit een bericht van maximaal 140 tekens. Dus maak je bericht kort, maar krachtig. Wil je dat je bericht door anderen gedeeld (geretweet) wordt? Zorg dan dat het bericht korter is dan 140 tekens (bv. 120 tekens), omdat Twitter er in dat geval automatisch tekens aan toevoegt: o.a. jouw twitternaam. Je kunt een foto toevoegen aan je tweet als je wilt. Twitter is handig om links naar je foto’s te promoten.

Voordeel voor fotografen: netwerken en (links naar) je foto’s promoten met potentieel een groot bereik.

 

FACEBOOK
Facebook
Facebook: ook een enorm groot netwerk, persoonlijker dan Twitter. Je contacten worden hier vrienden genoemd. Hier kun je makkelijker foto’s delen en je zult er waarschijnlijk ook meer reacties op krijgen dan op Twitter. Bovendien is er op Facebook de Like-knop, waarmee je vrienden met een druk op de knop kunnen aangeven dat ze je foto waarderen.

Groepen: op Facebook kun je je aansluiten bij verschillende groepen die met fotografie te maken hebben, om maar een voorbeeld te noemen: de Facebook-groep Hobby fotografie, vrienden van Zoom

Voordeel voor fotografen: netwerken, foto’s delen, feedback krijgen en geven.

 

GOOGLE+
Google+

 Google+: een relatief nieuw sociaal netwerk van Google. Google wilde niet achterblijven en is daarom een eigen sociaal netwerk begonnen. Eigenlijk is dit netwerk het sociale netwerk bij uitstek voor het delen van foto’s. De foto’s verschijnen in een prettige layout en Google heeft de mogelijkheid om foto’s te bewerken na het uploaden wanneer je Google’s eigen browser Chrome gebruikt. Google’s tegenhanger van de Facebook Like-knop is de Plus-knop. Op Google+ geef je een plus aan foto’s of berichten die je waardeert. Dit sociale netwerk werkt iets anders dan de andere. Je deelt de mensen die je volgt in in kringen en je kiest bij het posten of je je bericht openbaar deelt of alleen aan een bepaalde kring. Je bepaalt hiermee per bericht wie het te zien krijgt.

Communities: op Google+ heten groepen communities. Ook hier zijn er erg veel interessante fotografie-gerelateerde communities. Een goede plek om van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Zoek naar communities die voor jou interessant zijn op trefwoord: landscape, HDR, black & white enzovoort. Er zijn er meer dan genoeg, ook in het Nederlands.

Voordeel voor fotografen: netwerken, foto’s delen, feedback krijgen en geven.

 

INSTAGRAM
Instagram
Instagram: een applicatie voor de mobiele telefoon, oorspronkelijk bedoeld om je mobiele foto’s snel een filter (effect) mee te geven en snel online te zetten. Het woord “instant” (in een oogwenk) zit in de naam. Omdat je je telefoon altijd bij je hebt is Instagram een leuk en handig medium om foto’s te delen van waar je bent of wat je doet. De uitdaging zit er voor mij in om zo mooi mogelijke foto’s te maken met beperkte middelen (de GSM). Eventueel bewerk je de foto’s eerst met een andere fotobewerkingsapp voordat je hem deelt met Instagram. Instagram is zo een leuk extra fotografie-medium. De app is handig om doorheen te scrollen en door twee keer op het scherm te tikken heb je een foto geliket.

Je kunt Instagram ook gebruiken om je hoge kwaliteit foto’s te delen met een ander publiek. Dat wordt ook veel gedaan. Instagram is dus niet (meer) alleen voor mobiele foto’s.

Een account dat bijvoorbeeld leuk is om te volgen is dat van Frank Doorhof (@frankdoorhof). Hij deelt foto’s van zijn bezigheden tijdens fotoshoots en ook de resultaten daarvan. Dit is ook een goed voorbeeld van hoe je Instagram kunt gebruiken. Even snel een foto maken van je fotoshoots en daarna de resultaten delen.

Voordeel voor fotografen: snel foto’s delen/ promoten.

 

PINTEREST
Pinterest
Pinterest is een geval apart. Het is een soort online prikbord waarop je foto’s kunt ‘pinnen’ die je leuk vind. Je kunt ze onderbrengen in verschillende pinboards die je zelf aanmaakt. Je kunt hiermee bijvoorbeeld een verzameling mooie foto’s van landschappen aanmaken ter inspiratie. Je “pint” ze vanaf elke website die je wilt op het prikbord en andere pinners kunnen dat bericht weer “repinnen” op hun eigen borden.

Dit brengt wel een probleem met zich mee, namelijk met betrekking tot copyright. Hoe hou je het overzicht over je foto’s wanneer iedereen ermee aan de haal kan gaan? Ook al heb je zelf een rechtsklik-beveiliging op je website (net als Zoom heeft) om kopiëren van je foto’s tegen te gaan, wanneer de foto eenmaal gepind is kan hij wel gekopieerd worden van Pinterest. Daar is die rechtsklik-beveiliging niet.

Pinterest heeft zelf al bedacht dat niet iedereen er blij mee zou zijn dat zijn foto’s onbeperkt gedeeld (en dus gekopieerd) kunnen worden en heeft daarom een manier bedacht om het pinnen van foto’s tegen te gaan van je website, de nopin-metatag. Je plaatst hierbij een klein stukje code in de head-sectie van je website: . Dat is alles, hiermee wordt pinnen vanaf jouw website onmogelijk gemaakt.

Voordeel van het toestaan van pinnen is dat je foto’s een groter publiek krijgen en dat elke pin ook een backlink naar je foto is, dus goed voor je ranking in Google. Kies je ervoor om pinnen toe te staan, dan kun je hier natuurlijk ook je eigen foto’s delen om ze te promoten door ze te pinnen vanaf je website of vanaf Zoom.nl. Het is aan ieder zelf om af te wegen hoe hiermee om te gaan.

Zoom.nl gebruikt bijvoorbeeld Pinterest wel, met foto’s overzichtelijk geordend op diverse prikborden (zie de foto hierboven).

Voordeel voor fotografen: foto’s delen met (potentieel) een groot bereik.

 

TOT SLOT

Actief zijn op sociale media kost tijd en inspanning, maar als je het goed doet zullen de voordelen vaak wel opwegen tegen de inspanning. Bij elk van de sociale media kun je ervoor kiezen of je openbaar of alleen naar je volgers post. Het voordeel van privé (alleen naar je volgers) is dat je in de hand houdt wie je berichten zien. Het voordeel van openbaar posten is dat je een groter bereik hebt en beter gevonden wordt. Invloed op zoekmachines heb je logischerwijs alleen wanneer je openbaar post. Anders kunnen zoekmachines je berichten ook niet zien.

Denk er bij het posten van foto’s op sociale media wel aan dat ze makkelijk te kopiëren zijn. Met name wanneer je openbaar post heb je daar weinig controle meer over. Het is daarom slim om een watermerk op je foto te zetten en om de foto’s niet in een al te goede kwaliteit (lage resolutie) te posten.

Ga dus aan de slag, zoek de fotografen en fotografie-sites op sociale media die je wilt volgen en vergroot je netwerk. Laat je daar inspireren en leer van anderen. Promoot jouw foto’s en je website. Of besluit na dit verhaal om toch maar niks met sociale media te doen. Dat kan natuurlijk ook, maar dan mis je wel kansen en mogelijkheden.

Dit artikel is eerder verschenen op Zoom.nl: Social media voor fotografen

 

The featured image with social media icons is used under CC-license and is made by mkhmarketing.wordpress.com